کاربرد میلگرد CK45 در صنعت

کاربرد میلگرد CK45 در صنعت

فولاد از پرکاربردترین متریال های مورد استفاده در صنعت است. این متریال به دلیل کاربردهای متنوع با خواص و مشخصات مختلف تولید می شود. خواص و ویژگی های فولاد با توجه به عناصر به کار رفته در تولید آن متغیر است. با اعمال هرگونه تغییر در نسبت این عناصر می توان ویژگی های فولاد نظیر میزان مقاومت در برابر سایش و خوردگی را تغییر داد. آلیاژها دارای انواع مختلفی مثل میلگرد ساده، میلگرد ترانس و … می باشند. در این مقاله قصد داریم به بررسی خواص و کاربرد میلگرد CK45 بپردازیم. این فولاد که از جمله پرکاربردترین فولادهای آلیاژی است، کاربرد وسیعی در تولید میلگرد دارد. در ادامه با مشخصات فولاد CK45، کاربرد میلگرد CK45 در صنعت و قیمت میلگرد CK45 آشنا می شویم.

مشخصات میلگرد CK45

فولاد CK45 یک فولاد کربنی است که در استاندارد DIN با عنوان ۱/۱۱۹۱ شناخته می شود. در ترکیب شیمیایی این فولاد ۰/۴۵ درصد کربن، ۰/۶۵ درصد منگنز و ۰/۲۵ درصد سیلیسیم به کار رفته است. وجود این عناصر در فولاد CK45 خواص و مشخصه های متنوعی به آن بخشیده است. استحکام بالا و مقاومت در برابر ضربه و اصطکاک از جمله مشخصه هایی است که در این فولاد به چشم می‌ خورد.

میلگرد CK45 در ترکیب شیمیایی خود مقدار زیادی کربن دارد، از این رو از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار است. از طرفی این میلگرد صنعتی دارای قابلیت بالای کشش و ماشینکاری است، به همین دلیل در دسته پرکاربردترین میلگردهای موجود در بازار جای دارد.
به دلیل وجود ۰/۴۵ درصد کربن در ترکیب شیمیایی فولاد CK45، این متریال برای جوشکاری چندان مناسب نیست. با این حال برای جوشکاری CK45 می توان از فرآیندهای حرارتی کمک گرفت. اعمال حرارت بر میلگردهای CK45 قبل و بعد از فرآیند جوشکاری کمک می‌ کند تا این میلگردها برای جوشکاری آماده شوند. ضمن اینکه افزایش میزان سختی سطح میلگردهای CK45 با فرآیند ریخته گری امکان پذیر است.

مشخصات میلگرد CK45

در ساخت میلگرد CK45 از چه فولادی استفاده می شود؟

به طور کلی فرآورده های فولادی مورد استفاده در صنعت در سه گروه فولادهای کم کربن، متوسط کربن و پر کربن قرار می گیرند. فولاد CK45 با دارا بودن ۰/۴۵ درصد کربن در گروه فولادهای متوسط کربن جای دارد. اگر بخواهیم به مشخصات این فولاد اشاره کنیم می توانیم از مواردی چون مقاومت بالا در برابر اصطکاک، کشش، ضربه و حرارت نام ببریم.
در ساخت فولاد CK45 از ترکیب عناصری چون آهن، سیلیسیم و منیزیم استفاده می شود. پس از تولید این فولاد، ساخت انواع مقاطع فولادی و از آن جمله میلگرد با استفاده از آن صورت می گیرد. میلگرد CK45 و ورق فولادی CK45 از جمله رایج ترین فرآورده هایی هستند که از فولاد CK45 تولید می شوند. این محصولات قیمتی مقرون به صرفه دارند و استفاده از آن ها به مزیت های متعددی همراه است.
فولاد CK45 علیرغم مزایا و قابلیت های بسیار نسبت به برخی از انواع فولاد مقاومت کمتری در برابر زنگ زدگی و خوردگی دارد. با این حال قیمت مناسب و خواص مکانیکی مطلوب آن موجب شده که از کاربردهای وسیعی در صنایع مختلف برخوردار باشد. استحکام بالا و قدرت تحمل در برابر ساییدگی و ضربه از جمله نقاط مثبت مقاطع فولادی CK45 به شمار می رود.

پیشنهاد مطالعه: کاربردهای میلگرد Mo40

بررسی خواص مکانیکی فولاد CK45

خواص مکانیکی فولاد CK45 از جمله مزیت‌ های مهم این محصول به شمار می رود. به دلیل وجود این مزیت، فولاد آلیاژی CK45 در زمره متریال های پرکاربرد بازار فولاد جای دارد. مشخصات مکانیکی این محصول به طور خلاصه از این قرار است:

  • مقاومت کششی فولاد CK45، ۵۸۵ مگاپاسکال است.
  • دمای سختی آن در محدوده ۸۲۰ الی ۸۶۰ درجه سانتی گراد قرار دارد.
  • ضریب پواسون این فولاد ۰/۲۹ است.
  • دمای آنیلینگ یا بازپخت فولاد CK45، ۶۵۰ تا ۷۰۰ درجه سانتی گراد است.
  • این فولاد از دمای فورجینگ یا آهنگری تا ۱۱۰ درجه سانتی گراد برخوردار است.

کاربرد میلگرد CK45

کاربرد میلگرد CK45 در صنعت گستره وسیعی از تولیدات را شامل می شود. از امور نظامی گرفته تا خودروسازی، کشتی سازی، تولید لوازم الکتریکی و…، در هر یک به نوعی از میلگردهای CK45 استفاده می شود. کاربرد میلگرد CK45 در صنایع مختلف را می توانیم به این صورت خلاصه کنیم:

  • در ساخت بسیاری از قطعات خودرو از میلگرد CK45 استفاده می‌ شود.
  • تولید انواع الکتروموتور با استفاده از میلگردهای CK45 صورت می‌ گیرد.
  • در صنعت ساختمان از میلگردهای CK45 در نقاط حساس سازه هایی چون پل استفاده می‌ شود.
  • بسیاری از مخازن و قطعاتی که تحت فشار و دمای نسبتا بالا قرار دارند با استفاده از مقاطع فولادی CK45 ساخته می شوند.
کاربرد میلگرد CK45

می‌ توان گفت کاربرد میلگرد CK45 بیشتر به ساخت قطعات، لوازم، ابزارآلات، اتصالات و وسایلی اختصاص دارد که تحت فشار و تنش متوسط قرار دارند.

قیمت فولاد CK45

قیمت فولاد CK45 یکی از مزیت های قابل توجه این محصول است. به دلیل وجود این مزیت در محصولات فولادی CK45 این مقاطع از متداول‌ ترین متریال های مورد استفاده در صنعت هستند. میلگردهای CK45 با مشخصات مختلف تولید می شوند. ضمن اینکه این میلگردها هم در داخل ایران تولید شده و هم از کشورهای دیگر نظیر آلمان، روسیه و اوکراین وارد کشور می‌ شوند.

به همین دلیل در بازار این میلگردها تنوع قیمت وجود دارد. باید در نظر داشت قیمت میلگردهای آلیاژی CK45 نیز همچون قیمت سایر مقاطع فولادی به طور مرتب با نوسان مواجه است. از این رو قیمت میلگرد CK45 باید پیش از خرید و به صورت روزانه استعلام شود.

نتیجه گیری

موارد کاربرد میلگرد CK45 در صنعت به دلیل مزیت ها و قابلیت های این محصول متنوع و پرشمار است. این میلگرد از مشخصه هایی چون مقاومت بالا در برابر کشش، ضربه و اصطکاک برخوردار است، ضمن اینکه قابلیت جوشکاری مناسبی دارد و با قیمتی مناسب به فروش می رسد.

مجموع این ویژگی ها موجب شده که از میلگرد CK45 در بسیاری از صنایع نظیر صنعت ساختمان، کشاورزی، خودروسازی، هوافضا، تولید لوازم الکتریکی و… استفاده شود. می‌ توان گفت قابلیت ها و خواص میلگرد CK45 در کنار قیمت مناسب آن موجب شده که این قطعه فولادی در زمره پرکاربردترین متریال های مورد استفاده در صنعت جای داشته باشد.

در مورد درجه میلگردها بیشتر بخوانید.

امتیاز دهید
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها