نگاهی به عوامل موثر بر قیمت میلگرد ساده

نگاهی به عوامل موثر بر قیمت میلگرد ساده

میلگرد ساده از پرکاربردترین فرآورده های تولید شده از فولاد است. این مقطع فولادی در صنایع مختلف و به ویژه صنعت ساختمان به شکل گسترده کاربرد دارد. در تولید و ساخت تجهیزات و ماشین آلات صنعتی، پروژه های ساخت و ساز، پروژه های عمرانی و بسیاری دیگر از نمونه های مشابه از انواع میلگرد ساده استفاده می شود.

به طور کلی میلگردها در دو نوع میلگرد ساده و آجدار تولید می شوند. ممکن است این مقاطع از نظر مشخصات دیگر تنوع زیادی داشته باشند و با قیمت های متفاوتی به فروش برسند. در این بخش می خواهیم عوامل موثر بر قیمت میلگرد ساده را بررسی کنیم.

آشنایی با انواع میلگرد

به طور کلی میلگردها در دو گروه میلگردهای ساده و آجدار جای می گیرند. این میلگردها هر یک از نظر مشخصات مختلف با یکدیگر تفاوت دارند. انواع میلگرد ساده یا میلگردهای A1 میلگردهایی هستند که سطحی صاف و بدون آج دارند.

این میلگردها عموما با قطری در حدود ۱۰ تا ۴۲ میلی متر تولید شده و در بندیل هایی با وزن ۲۵۰۰ و ۴۵۰۰ کیلوگرم بسته بندی می شوند. طول هر شاخه از میلگردهای ساده ممکن است ۶ یا ۱۲ متر باشد.
از میلگردهای آجدار اغلب در صنعت ساخت و ساز استفاده می شود. این میلگردها که به سه دسته میلگردهایA2 ، A3 و A4 تقسیم می شوند، بر سطح خود برجستگی هایی به نام آج دارند. میلگردهای آجدار غالبا قطری در حدود ۸ تا ۳۲ میلی متر دارند و طول هر شاخه از آن ها ۱۲ متر است.

نوع دیگری از آلیاژهایی با مقاومت بسیار بالا، میلگرد ترانس می باشد. که از ظاهری زیبا و صیقلی تشکیل شده و همین ویژگی میلگرد ترانس را از انواع دیگر میلگردها متمایز میکند. تولید این نوع میلگرد با روش عملیات نورد گرم شروع می شود و سپس با پولیش زدن، سطح آن صاف و صیقلی می شود.

بررسی عوامل موثر بر قیمت میلگرد ساده

قیمت میلگرد ساده بر اساس عوامل مختلف تعیین می شود. قیمت مواد اولیه و هزینه های تولید از مهمترین عوامل موثر در این زمینه هستند. همچنان که مشاهده می‌ کنیم هرگونه تغییر در قیمت سنگ آهن بر قیمت شمش فولادی و به دنبال آن قیمت میلگرد تاثیر می گذارد.

هزینه های مربوط به انرژی و حمل و نقل نیز از دیگر فاکتورهای تعیین کننده قیمت میلگرد ساده هستند. این فاکتورها که هر یک به نوعی قیمت میلگرد ساده را تحت تاثیر قرار می دهند، خود از قیمت جهانی نفت تاثیر می پذیرند. از این‌ رو نوسانات قیمت بازار نفت نیز در این زمینه به عنوان عاملی مهم تاثیر گذار است. در ادامه مهمترین عوامل موثر بر قیمت میلگرد ساده را بررسی می کنیم.

بررسی عوامل موثر بر قیمت میلگرد ساده

هزینه های تولید

قیمت میلگرد ساده بیش از هر چیز از هزینه‌ های تولید این محصول تاثیر می پذیرد. در تولید میلگرد از عناصر مختلفی استفاده می شود. آهن، کروم، نیکل، منگنز و مولیبدن از اصلی‌ ترین عناصری هستند که در ترکیب آلیاژ میلگرد به کار می روند. درصد این عناصر در انواع میلگرد ساده متفاوت است. به همین نسبت قیمت میلگردهای ساده با یکدیگر تفاوت دارد.
علاوه بر قیمت مواد اولیه، قیمت انرژی نیز بر قیمت میلگرد ساده تاثیر می گذارد. در فرآیند تولید میلگرد ساده انرژی زیادی مصرف می شود. مراحلی چون ذوب آهن، نورد میلگرد، ترکیب عناصر و… هر یک نیازمند صرف انرژی هستند. طبیعی است که هرگونه افزایش یا کاهش در قیمت حامل‌ های انرژی بر قیمت نهایی میلگرد ساده اثر می گذارد.

هزینه حمل و نقل

مقوله حمل و نقل در ارتباط با میلگرد اهمیت زیادی دارد. میلگرد از جمله محصولات با وزن بسیار زیاد است، به همین دلیل حمل و نقل و جابجایی آن نیازمند به کارگیری امکانات متعدد و صرف هزینه بسیار است. کلیه مراحل جابجایی میلگرد نظیر بارگیری، حمل و نقل دریایی، جاده‌ ای، ریلی و… هرکدام هزینه های خاص خود را می طلبند.

از هزینه‌ های نیروی انسانی گرفته تا هزینه سوخت هر یک به نوعی بر هزینه حمل و نقل و در نهایت قیمت میلگرد ساده اثر می گذارند.

به طور ویژه در کشور ما به دلیل وجود تحریم‌ ها مسائل مرتبط با حمل و نقل میلگرد با پیچیدگی‌ هایی همراه است. در سال های اخیر تحریم‌ ها و محدودیت‌ های موجود در این حوزه موجب شده که هزینه حمل و نقل میلگرد و در نتیجه قیمت میلگرد با افزایش همراه باشد.

میزان عرضه و تقاضا برای خرید میلگرد ساده

میزان عرضه و تقاضا از مهمترین عوامل موثر بر قیمت میلگرد ساده است. می توان گفت بازار میلگرد ساده به نحو چشمگیری تحت تاثیر این عامل قرار دارد. تقاضای زیاد برای خرید میلگرد ساده و عرضه اندک آن می‌ تواند موجب افزایش قیمت این محصول شود.

در مقابل با افزایش عرضه میلگرد ساده و کاهش تقاضا برای خرید این مقطع فولادی، قیمت آن کاهش پیدا می‌ کند. حتی پیش بینی هایی که توسط اقتصاددانان درباره میزان عرضه و تقاضا صورت می‌ گیرد نیز بر قیمت میلگرد ساده موثر است. از این رو نظر کارشناسی متخصصان در این حوزه اهمیت زیادی دارد.

نوسانات بازار ارز

ایران از جمله کشورهای صادر کننده آهن به شمار می‌ رود، به همین دلیل قیمت میلگرد ساده در کشور ما از نوسانات بازار ارز نیز تاثیر می پذیرد. به طور معمول کلیه معاملات میلگرد شامل صادرات، خرید و فروش و… با دلار انجام می شود، پس طبیعی است تغییرات قیمت دلار بر قیمت میلگرد ساده تاثیر داشته باشد. علاوه بر این برخی از مواد اولیه به کار رفته در ساخت میلگرد از کشورهای دیگر وارد می شود. بنابراین با افزایش نرخ ارز قیمت این مواد نیز بالا رفته و در نتیجه قیمت میلگرد ساده افزایش پیدا می کند.

بورس محصولات فولادی

صنعت به عنوان یکی از شاخص های بورس بیانگر قیمت سهام شرکت هایی است که در بخش صنعت فعالیت می‌ کنند. عملکرد هر یک از این شرکت ها همواره به عنوان یک شاخص جداگانه بررسی می‌ شود. این شاخص ها نیز از جمله عواملی هستند که قیمت میلگرد ساده را تعیین می کنند.

وضعیت اقتصاد

وضعیت اقتصادی تاثیری عمومی بر قیمت کلیه محصولات دارد. در این میان تورم به عنوان عاملی اساسی نقش ایفا می کند. با افزایش تورم قیمت همه محصولات و از آن جمله قیمت میلگرد بدون آج افزایش پیدا می‌ کند. تاثیرات تورم بر قیمت میلگرد ساده را از جنبه های مختلف می‌ توان بررسی کرد. برای نمونه می توانیم به تاثیر تورم ناشی از فعالیت های کشورهای جهان اول در کشورهای توسعه نیافته اشاره کنیم.

به طور معمول کشورهای توسعه یافته به عنوان تامین کنندگان فرآورده های فولادی برای تولید محصولاتی چون میلگرد از کارخانجات و نیروهای انسانی کشورهای توسعه نیافته استفاده می‌ کنند. این مسئله خود به افزایش تورم در کشورهای توسعه نیافته و به دنبال آن افزایش قیمت فرآورده‌ های فولادی چون میلگرد ساده منجر می شود.

نکات مهم درباره محاسبه قیمت میلگرد ساده

افراد فعال در صنعت ساخت و ساز همواره با دغدغه استفاده از مصالح باکیفیت و مقاوم مواجه هستند. در ارتباط با میلگرد ساده نیز کیفیت این قطعه فولادی اهمیت زیادی دارد. میلگرد ساده چه در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار بگیرد و چه در صنایع تولیدی، لازم است که از کیفیت و استحکام لازم برخوردار باشد.

نکات مهم درباره محاسبه قیمت میلگرد ساده

اما قیمت میلگرد ساده هم در کنار کیفیت این محصول اهمیت زیادی دارد. در این بخش برخی از نکات مهم در ارتباط با کیفیت و قیمت میلگرد بدون آج یا ساده را بررسی می کنیم.

  • قیمت میلگرد ساده از کیفیت آن تاثیر می پذیرد. به عبارت دقیق‌ تر با افزایش کیفیت میلگرد ساده قیمت آن افزایش خواهد یافت.
  • میلگرد ساده به وسیله شرکت های مختلف تولید و عرضه می‌ شود. این شرکت ها میلگرد را با قیمت های متفاوتی ارائه می‌ دهند. این تفاوت قیمت عمدتا از عواملی چون هزینه های حمل و نقل میلگرد و مواردی از این دست نشأت می گیرد.
  • در خرید میلگرد ساده توجه به سایز و وزن میلگرد اهمیت زیادی دارد. به طور معمول وزن کمتر میلگرد می‌ تواند از کیفیت پایین آن خبر بدهد. باید در نظر داشت که حتی در صورت ارزان بودن میلگردهای سبکتر ممکن است استفاده از این میلگردها در طولانی مدت هزینه ساز باشد.

پیشنهاد مطالعه: میلگرد MO40 و کاربردهای آن

سخن آخر

میلگرد ساده از مهم ترین متریال های مورد استفاده در صنعت است. قیمت این محصول همواره به عنوان یک فاکتور مهم مورد توجه خریداران قرار دارد. این فاکتور خود از عوامل مختلف تاثیر می پذیرد. در این مقاله با عوامل اصلی تعیین کننده قیمت میلگرد بدون آج یا میلگرد ساده و نکات مهم مرتبط با آن آشنا شدیم. شناخت این عوامل می‌ تواند به ما در درک بهتر نحوه قیمت‌ گذاری میلگرد ساده کمک کند.

در مورد انواع میلگردها بیشتر بخوانید.

امتیاز دهید
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها