عوامل موثر بر کیفیت میلگرد ساده

عوامل موثر بر کیفیت میلگرد ساده

میلگرد ساده از مهم ترین متریال های مورد استفاده در صنعت است. در تولید بسیاری از تجهیزات، ابزارآلات، اتصالات، قطعات و… از میلگرد ساده استفاده می شود. از آن جایی که کیفیت این محصولات به صورت مستقیم از کیفیت متریال های مورد استفاده در ساخت آنها تاثیر می پذیرد، توجه به کیفیت میلگرد ساده اهمیت زیادی دارد.

از این رو بهتر است پیش از خرید میلگرد ساده با عوامل موثر بر کیفیت این میلگرد و روش های سنجش کیفیت آن آشنا شوید. در صورتی که از جمله خریداران میلگرد صنعتی هستید و قصد خرید این محصول را دارید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

میلگرد ساده صنعتی چیست؟

میلگرد ساده صنعتی نوعی میلگرد با سطحی صاف و بدون آج است. سطح مقطع این میلگرد به شکل دایره و ضخامت آن در حدود ۸ الی ۲۰۰ میلی متر است. طول هر شاخه از میلگردهای ساده معمولاً ۶ یا ۱۲ متر است. میلگرد ساده صنعتی با نام میلگرد A1 هم شناخته می‌ شود.

۲۵ درصد تغییر شکل نسبی (در زمان گسیختگی)، استحکام کششی ۳۶۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و مقاومت تسلیم ۲۴۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع از جمله ویژگی های مکانیکی این میلگرد است. اگر بخواهیم به اصلی ترین مشخصه های میلگرد ساده اشاره کنیم باید از انعطاف پذیری زیاد، فرم پذیری، مقاومت کششی بالا و جوش پذیری بسیار خوب نام ببریم.

میلگرد ساده صنعتی چیست؟

کاربردهای میلگرد ساده صنعتی

به دلیل کیفیت میلگرد ساده در تولید بسیاری از محصولات از این متریال استفاده می شود. انعطاف پذیری بالا، شکل پذیری، قابلیت جوشکاری و مقاومت کششی خوب موجب شده که میلگرد ساده به عنوان یک متریال محبوب مطرح باشد. اگر بخواهیم به همه کاربردهای میلگرد ساده صنعتی اشاره کنیم باید از موارد متعددی نام ببریم. در این بخش برخی از موارد استفاده از این مقطع فولادی را مورد اشاره قرار می دهیم.

  • تولید قطعات و اتصالات صنعتی چون پیچ و مهره، پرچ و میخ
  • ساخت انواع ابزارها و ادوات کشاورزی
  • ساخت تجهیزات، دستگاه ها، ابزار و ماشین آلات صنعتی
  • تولید الکترودهای مورد استفاده در جوشکاری
  • تولید یراق آلات انواع درب به ویژه درب های ضد سرقت
  • ساخت قطعات و اجزا خودرو
  • تولید انواع قطعات دستگاه های صنعتی

معیارهای تشخیص کیفیت میلگرد ساده

کیفیت میلگرد ساده بر اساس سه معیار مهم سنجیده می شود. این معیارها جنس آلیاژ میلگرد، نتایج آزمون های سنجش مقاومت و کیفیت میلگرد و اعتبار و سابقه تولید کننده میلگرد ساده هستند.

جنس آلیاژ میلگرد

انواع میلگرد ساده از آلیاژهای CK45، MO40، VCN، ST37، ST52 و 70CR تولید می شوند. برای تشخیص جنس آلیاژ و نوع فولاد می توان از آزمون های موجود در این زمینه استفاده کرد. با انجام این آزمایش ها، امکان تشخیص جنس آلیاژ، عناصر به کار رفته در آن و درصد این عناصر وجود دارد.

نتایج آزمون های سنجش کیفیت میلگرد

برای سنجش کیفیت میلگرد ساده از تست ها و آزمون های گوناگون استفاده می شود. این آزمون ها به دو شکل آزمون های مخرب و غیر مخرب برگزار می شوند. با انجام آزمایش های مخرب، مشخصاتی نظیر خمش، خستگی و استحکام کششی میلگرد مورد استفاده بررسی قرار می‌ گیرند.
در آزمون‌ های غیرمخرب، ویژگی‌ های فیزیکی میلگرد ارزیابی می‌ شود. ویژگی هایی چون قطر، طول و وزن میلگرد ساده از جمله مواردی هستند که در طی این آزمون ها مورد سنجش قرار می گیرند. در صورتی که میلگرد ساده صنعتی آزمون های مخرب و غیر مخرب را با موفقیت از سر بگذراند، کیفیت آن تضمین می شود.

اعتبار تولید کننده میلگرد

یکی از روش های مناسب برای اطمینان از کیفیت میلگرد ساده مراجعه به تولید کننده معتبر این محصول است. به طور معمول خریداران باتجربه پیش از خرید میلگرد به نام و اعتبار کارخانه تولید کننده میلگرد توجه می‌ کنند. شهرت و حسن اعتبار تولید کننده میلگرد می‌ تواند به‌ خوبی کیفیت میلگرد ساده را تضمین کند.

ارائه ضمانت نامه کیفیت و برگه آنالیز از جمله خدمات اغلب تولیدکنندگان معتبر است که می تواند در جلب اطمینان و رضایت خریداران موثر باشد.

آشنایی با انواع میلگرد ساده

میلگردهای ساده را می توانیم از نظر مشخصات مختلف دسته بندی کنیم. دسته بندی میلگردها کمک می کند تا خریداران، میلگرد مناسب خود را با سهولت بیشتری تهیه کنند. از نظر شکل ظاهری میلگردهای ساده به این صورت طبقه بندی می شوند:

  • میلگرد ساده نوردی
  • میلگرد ساده فابریک
  • میلگرد ترانس
  • میلگرد ترانس تک پولیش
  • میلگرد ترانس دو پولیش
  • میلگرد ترانس بلبرینگ خور

میلگردهای ساده نوردی میلگردهایی هستند که از متریال هایی چون اوراق ضایعاتی و بیلت ها تولید می شوند. سطح صاف و بدون آج مشخصه بارز این میلگردهاست.
میلگردهای ساده فابریک از شمش های فولادی تولید می شوند. کیفیت این میلگردها از میلگردهای نوردی بیشتر است.
انواع میلگرد ساده ترانس به برخورداری از سطح صاف و صیقلی معروف هستند. این میلگردها از استحکام کششی بالایی برخوردارند.
میلگردهای ترانس تک پولیش میلگردهایی هستند که فرآیند پولیش زنی یک بار بر روی آنها انجام شده است.
میلگردهای ترانس دو پولیش با گذراندن دو بار مرحله پولیش زنی، نسبت به میلگردهای تک پولیش صافتر و صیقلی ترند.
انواع میلگرد ساده ترانس بلبرینگ خور میلگردهایی هستند که فرآیند پولیش زنی دو بار بر روی آن ها انجام شده است. این میلگردها از قابلیت بلبرینگ خور بودن برخوردارند.
انواع میلگرد ساده صنعتی را می توانیم از نظر ابعاد نیز در گروه های مختلف جای دهیم. به طور معمول میلگردهای ساده با قطری در محدوده ۸ تا ۲۰۰ میلی متر تولید می شوند. همچنین طول هر شاخه از این میلگردها ۶ یا ۱۲ متر است.

پیشنهاد مطالعه: نکات خرید میلگرد CK45

بهترین تولیدکنندگان میلگرد ساده در ایران

در گذشته تامین میلگرد ساده صنعتی مورد نیاز در بازار ایران تنها از طریق واردات صورت می گرفت. در سال‌ های اخیر بخشی از نیاز بازار از طریق تولید داخلی تامین می شود. امروزه تولیدکنندگان مقاطع فولادی در داخل کشور این محصولات را با کیفیت مناسب در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهند.

به طوری که در حال حاضر ایران در کنار کشورهای روسیه و اوکراین به عنوان یکی از قطب های مهم تولید کننده مقاطع فولادی و از آن جمله میلگرد ساده شناخته می شود.

در مورد بزرگترین تولیدکنندگان میلگرد در جهان بیشتر بخوانید.

امتیاز دهید
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها